De oude Hessing garage, wie in de Bilt kent het niet?
Ooit ‘de koninklijke autoleverancier’ met zijn exclusieve automerken en rijke klanten. Het terrein heeft ook een rijke geschiedenis, waar De Bilt tot op de dag van vandaag zijn bestaan aan te danken heeft. Het was immers onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, waar nu de natuur floreert en waar wij met onze theatershow in stijl de bijtjes weer lekkere honing willen laten maken.
Hessing Garage
Utrechtseweg 336-338 De Bilt
Spel
Oprichter Arie Hessing (1913) legde met zijn onderneming ‘Reparatie Atelier Hessing’ in Medan de basis voor autobedrijven in Nederlands-Indië. Hij verkocht er al in 1932 een breed assortiment -veelal gebruikte - auto’s en bestelwagens als Studebakers, Internationals en Chevrolets. In 1936 vestigde Hessing zich aan de ’s-Gravelandseweg 25 in Utrecht. In zestiger jaren werden Amerikaanse auto’s steeds populairder. Advertenties in de Telegraaf van zaterdag trokken kopers uit heel Nederland. De acht zonen en twee dochters van Arie Hessing werkten allemaal in het bedrijf.
Toen de firma Reckitt & Colman (van de was-witmakers) in 1973 naar Baarn verhuisde, kocht Hessing het pand aan de Utrechtseweg 336-338 in Park Bloeyendael. Met de populaire Amerikaanse auto’s had Hessing groot succes en het bedrijf breidde zich steeds verder uit. In 1992 werd daarvoor zelfs de Biltse Grift verlegd. In 1998 vond weer een forse uitbereiding en renovatie plaats.
In 2005 vertrok het bedrijf uit De Bilt en ging naar de markante ‘Rode Strip’ aan de A2 in Leidsche Rijn, waar het gebouw gecombineerd werd met noodzakelijke geluidswering. Exclusieve automerken als Bentley, Maserati, Lamborghini en Rolls Royce werden hier verkocht. Het terrein op Park Bloeyendael zou ontwikkeld worden tot een ommuurde exclusieve woonwijk, maar door de crisis werd dat steeds uitgesteld.
Begin 2012 ging het Hessing-imperium failliet. De NRC meldde: ‘Vastgoedproject nekt dealer luxe auto’s’. Het bedrijf met exclusieve automerken werd overgenomen door Louwman. Deze onderneming bestaat nog steeds aan de A2.